5 tendințe în vânzarea digitală
Mult înainte de apariția Internetului dacă voiai să vinzi ceva te urcai pe un podium în piața publică și îți promovai zgomotos marfa. Astăzi podiumul a devenim website-ul prevăzut cu magazin electronic, piața publică a devenit Internetul, iar vânzarea este centrată pe client și bazată pe sisteme CRM (customer relationship management) avansate.
Toate aceste diferențe au schimbat foarte mult nu doar stilistica promovării și vânzării produselor sau serviciilor, ci și eficiența desfacerii acestora.
Tipologia vânzătorului de improvizație, cu o exprimare torențială, tip one-man-show este din alte vremuri. Astăzi acest portret al vânzătorului văzut doar ca un artist al vorbelor primește câteva tușe trasate foarte precis de tehnologie. Pe acest fond se reliefează câteva tendințe care pot facila generarea oportunităților de business și creșterea cotei de vânzări.
1. Automatizarea vânzărilor ar trebui să devină normă
Cu 3-4 ani în urmă, subiectul automatizării vânzărilor era complet necunoscut pentru mulți directori de vânzări. De atunci situația s-a schimbat în sensul că nevoia de date exacte, primite în timp real este bine înțeleasă.
De aceea, potrivit cercetărilor noastre, în România 34% dintre companii au acum un sistem de automatizare a vânzărilor și alte 21% vor implementa unul în următoarele 12 luni.
Ne așteptăm ca această tendință să crească în importanță și să devină prioritară pe ordinea de zi a managerilor de vânzări în următorii trei ani. Această tendință este intensificată de cerințele de aliniere cu Regulamentul general privind protecția datelor cu privire modul de gestionare al datelor clienților.
2. Experiența clientului este rege
Această mantră din ultimii ani are o importanță deosebită pe agenda directorilor de vânzări și a celor de marketing. Aceasta este tendința care aduce împreună vânzările și marketingul într-o abordare coordonată pentru a da cea mai bună experiență clientul la orice punct de contact.
Chiar dacă aceasta înseamnă cheltuieli mai mari pentru suportul clienților, dezvoltarea de produse, dezvoltarea canalelor de marketing sau de vânzare, există avantaje semnificative pentru liderii de vânzări și de marketing care adresează această tendință.
Cerința este ca cele două departamente – de vânzări și de marketing – să lucreze împreună și să utilizeze aceleași sisteme pentru a urmări și măsura indicatorii de relevanță relevanți pentru experiența clienților.
3. Managementul conturilor cheie primește haine noi
Managementul conturilor cheie este o metodă aplicată de mult timp în multe sectoare industriale, în special pentru clienții B2B. Noutatea este că analiza datelor și automatizarea aduc forță acestei practici și o cuplează cu personalizarea și cu valoarea pe durata de viață a contului.
Vânzările bazate pe conturi cheie permit companiilor să se concentreze pe conturile cu cel mai mare potențial și să genereze vânzări repetate. Înțelegând funcționarea internă a clientului și astfel fiind capabile să livreze valoarea pe care fiecare cont o consideră importantă, companiile își cresc vânzările fără să fie nevoie să alimenteze permanent canalul de vânzări cu conturi noi.
Deoarece aceste vânzări necesită mai multă muncă din partea vânzătorului, inclusiv un grad ridicat de personalizare și durează mai mult, sistemul funcționează cel mai bine pentru vânzări strategice sau complexe care necesită mai multe niveluri de aprobare.
4. Gestionarea relațiilor cu clienții este o necesitate
Termenul de gestionare a relațiilor cu clienții (CRM – client relationship management) a fost folosit pentru prima oară în anii ’90 și a evoluat semnificativ de-a lungul anilor devenid esențial pentru companii. Sistemele CRM se trec în prezent de la stadiul de bază de date la sisteme inteligente de analiză predictivă a vânzărilor.
În sistemele CRM se creează automat contacte și conturi și se pot prioritiza, ceea ce ajută echipele de vânzări să reducă cu 60%-70% timpul necesar pentru prospectare.
Sistemele CRM ajută acum la generarea de vânzări repetate, cu o abordare personalizată a clientului bazată pe informații extrase din rețelele sociale (vânzătorii pot afla hobby-uri comune, identifica prieteni comuni sau pur și simplu pot cunoaște interesele clienților).
5. Analiza predictivă în vânzări generează un interes crescut
Programele de machine learning ajută companiile la ”prezicerea viitorului”. Această tehnologie este acum disponibilă și pentru procesul de vânzare și marketing.
Pe baza datelor istorice și cele primite în timp real, directorii de vânzări vor primi prin intermediul algoritmilor de învățare automată informații predictive despre companiile care vor fi clienți buni, precum și despre acei membri ai echipei de vânzări care vor avea rezultate excepționale (sau nu).
Rezultatul este un proces de vânzări mai eficient și o echipă de vânzări mai motivată și mai performantă. În România, tendința abia începe, dar va fi în curând parte din setul de instrumente pentru forța de vânzări din domeniul financiar-bancar, telecom, FMCG și retail, asistență medicală, produse de larg consum.
La Mind Shop avem experiența necesară pentru a vă ajuta. Pentru detalii concrete ne puteți contacta la mindshop@mindshop.ro.