Studiu Mind Shop: Provocări de marketing în 2022
Conform celei de-a doua ediții a studiului „Tendințe și provocări în marketing în 2022” realizat de agenția de publicitate Mind Shop, în prezent 79% dintre companii pun pe primul loc în preocupările lor generarea eficientă a rezultatelor, iar 75% au ca provocare executarea strategiilor multicanal (omnichannel).
”În 2021 cele mai multe companii și-au recalibrat eforturile de marketing la noul context economic, dar și la transformările aduse de noul mod de lucru al echipelor de marketing. Rezultatele nu au întârziat să apară, prin digitalizare și utilizarea constantă a datelor pentru luarea deciziilor corective necesare. În anul 2022, sub presiunea schimbărilor din lanțurile de aprovizionare, managerii de marketing trebuie să se concentreze pe livrarea eficientă a rezultatelor. De asemenea companiile vor înțelege importanța conținutului destinat clienților lor actuali. Se știe că achiziționarea de clienți noi este de cinci ori mai costisitoare decât păstrarea celor actuali, iar creșterea ratelor de retenție cu doar 5% poate crește profiturile cu 95%”, spune Angela Călina, Director Executiv al agenției de publicitate Mind Shop.
Provocări ale managerilor de marketing
Dincolo de generarea eficientă a rezultatelor (79%) și executarea strategiilor omnichannel (75%), în 2022 managerii de marketing mai au pe agenda preocupărilor prioritare înțelegerea noilor preferințe de cumpărare ale clienților (72%), obținerea de engagement pe conținut (70%) și crearea de conținut care să răspundă cât mai bine nevoilor clienților (63%).
Devine esențial ca brandurile să cunoască modul în care publicul țintă abordează conținutul oferit de acestea. Înțelegerea intenției și a experienței utilizatorului este o tendință emergentă de marketing care se va păstra pe termen lung. Există trei tipuri de intenții ale utilizatorului care trebuie avute în vedere atunci când se creează conținut: tranzacția/cumpărarea, navigarea și informarea.
În strategia de conținut companiile trebuie să țină cont de intenția potențialului client și de ce dorește să facă acesta cu informațiile oferite, pentru a-i crea o experiență pozitivă. De aceea alte provocări menționate de managerii de marketing includ integrarea storytellingului în vânzări (44%) și implementarea tacticilor de multimedia marketing (35%).
Tendințele anului 2022 în marketing
Conform rezultatelor cercetării, 86% dintre companii spun că în acest an se concentrează pe optimizarea prezenței în mediul online, 65% pe marketingul de conținut care să adreseze nevoile clienților, 52% vor miza pe utilizarea avansată a funcțiilor platformelor CRM în gestionarea proceselor de vânzări, 44% vor face video marketing cu accent pe măsurarea rezultatelor, iar 41% se vor specializa în gestionarea micro-momentelor din experiența clienților actuali și potențiali.
Marketingul în 2022 va fi caracterizat de efortul companiilor de a-și executa impecabil strategiile, cu măsurarea constantă a rezultatelor și eficienței. Dincolo de experiența online oferită fiecărui potențial cumpărător, acestea vor lupta să obțină rate bune de conversie și vor aborda cu mai mult curaj marketingul omnichannel. Anul 2022 va fi marcat de o intensificare a focusului pe eficiență, deoarece piața aduce mai multe oportunități de afaceri, dar ciclurile de vânzare în B2B cresc, iar companiile B2C se confruntă cu provocări în retenția clienților.
Principalele tipuri de marketing vizate în 2022
Pe primul loc 61% dintre companiile respondente pun marketingul pe rețelele de socializare, urmate pe locul al doilea de 60% care se concentrează pe content marketing și pe locul al treilea de 47% care se bazează pe influencer marketing.
Analizarea datelor fiecărei platforme digitale permite brandurilor să înțeleagă cum ajung utilizatorii pe site-ul companiei și unde decid să își încheie sesiunile. Iată de ce managerii de marketing trebuie să pună accentul pe marketingul de conținut.
Vestea bună este că 76% dintre companii spun că acest tip de marketing ajută la creșterea notorietății, 68% văd o contribuție majoră a acestuia la creșterea încrederii și a credibilității, 59% la educarea cererii, 47% la loializarea clienților, iar 41% la generarea oportunităților de vânzare.
Managerul și echipa de marketing în 2022
Dintre companiile respondente 53% spun că principalul rol al managerului de marketing este acela de generator de business, prin identificarea oportunităților, 47% spun că este alocarea corectă a resurselor pe care echipa le are la dispoziție, iar 45% spun că este acela de mode și lider pentru oamenii din echipa proprie. Numărul mediu de membri ai echipei de marketing din 2022 este de 4,4 angajați, dar cele mai multe companii sunt cele care au un departament de marketing alcătuit din 2,7 angajați.
Pe de altă parte trainingul membrilor echipei de marketing se face cu bugete relativ mici, 43% dintre companii spunând că au alocat un buget anual mediu sub 200 EUR/angajat în ultimii doi ani. Totuși, rezultatele cercetării arată că 14% au alocat bugete de peste 1000 EUR/angajat pentru trainingul membrilor echipei de marketing.
Bugetele de marketing în 2022
Rezultatele cercetării arată că 4% dintre companii au bugete anuale de marketing de peste 1,000,000 EUR, 3% au bugete de 500,000 EUR–1,000,000 EUR, 9% de 250,000 EUR–500,000 EUR, iar 6% de 100,000 EUR–250,000 EUR, iar 27% de 10,000 EUR–100,000 EUR. Pe de altă parte, 37% dintre companiile respondente în 2022, față de 32% în 2021 spun că au bugete de marketing mai mici de 5000 EUR, iar 11% în acest an față de 4% anul trecut spun că au bugete de 5,000 EUR–10,000 EUR. Un alt aspect identificat în răspunsurile managerilor de marketing este că odată cu digitalizarea intensivă a proceselor de marketing și vânzare, companiile au alocat bugete puțin mai mari pentru generarea de vânzări, dar și pentru platforme specifice care să le permită măsurarea rezultatelor.
Despre studiu
Studiul sondează percepțiile managerilor și directorilor executivi cu privire la tendințele și provocările din marketing ale companiilor din România. Chestionarul, la care s-au primit 318 de răspunsuri, a fost aplicat în perioada 11 ianuarie – 21 ianuarie 2022. 13% dintre respondenți provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 50 de milioane EUR, 9% din companii cu cifră de afaceri între 20-50 milioane EUR, 10% din companii cu cifră de afaceri între 10-20 milioane EUR, 12% cu cifra de afaceri între 5-10 milioane EUR, 21% cu cifra de afaceri între 1-5 milioane EUR și 35% sub 1 milion de EUR cifră de afaceri. 35% dintre respondenți au funcția de CEO/Președinte/Director General, 24% au funcția de CMO/Marketing Director/Head of Marketing, 18% au funcția de Marketing Coordinator, 8% sunt Brand Manageri, iar 7% au rol de CCO/Communication Director/Head of Communication, iar 8% au alte roluri de conducere.